A 2024. évi Társadalmi Vállalkozások Napjának üzenete: Egy átfogó társadalmi vállalkozási stratégia megalkotásának szükségessége Magyarországon

Közzététel dátuma:
2024.10.24.

 

A TVMK megalakulása óta nagyon fontosnak tartja egy hazai TV stratégia kidolgozását és megvalósítását, és egy megfelelő gazda kijelölését az államigazgatásban. Ezt üzenjük évek óta a döntéshozók felé minden fórumon, sőt saját javaslatokat is tettünk már. 2023-ban az Európai Tanács ajánlást adott ki az EU tagállamok felé, hogy 2 éven belül készítsék el szociális gazdaság stratégiájukat, amibe a társadalmi vállalkozások is beleértendők.

A TV Nap központi témája egy nemzeti társadalmi vállalkozás (tv) stratégia megalkotása volt, amiről kerekasztal beszélgetést rendeztünk a nemzetgazdasági és agrár minisztérium képviselőinek, egy vállalkozásfejlesztési szakértőnek és a társadalmi vállalkozások képviselőinek részvételével. Kíváncsiak voltunk arra, hol tart a nemzeti társadalmi vállalkozás stratégia megalkotása, milyen irányok/intézkedések várhatók, hogyan illeszkedik ez más stratégiákhoz (pl kkv és vidékfejlesztési), és mit szeretnének a stratégiában látni a társadalmi vállalkozások.

A vendégektől megtudtuk, hogy a társadalmi vállalkozási modell és konkrét vállalkozások ismertsége még mindig meglehetősen alacsony, különösen a felsőbb döntéshozói szinteken. Ezzel együtt bizakodásra adhat okat, hogy a kkv stratégiába bekerült a társadalmi vállalkozás mint támogatandó forma, illetve az agrár minisztérium konkrét támogatási programot írt ki a szociális farm formában működő mezőgazdasági társadalmi vállalkozások számára. Az utóbbi program szép példája az érintettekkel (Szociális Farm Szövetség) való együttműködésnek, bár nem mentes kihívásoktól a pályáztatás és a megvalósítás során.

A kerekasztal résztvevői üdvözölnék egy átfogó tv stratégia megalkotását, és ennek alapjaként egy közösen elfogadott meghatározást szorgalmaztak. A TVMK által javasolt inkluzív tv minősítés lehet erre egy válasz, aminek kidolgozása és megvalósítása a tv stratégia egyik első lépése lehetne. A közelmúltban sikeresen bevezetett szociális farm védjegy folyamata és a vele járó előnyök rendszere jó péládul szolgálhat a tv minősítési rendszer kialakításakor.

A minősítések és védjegyek sikere azon múlik, milyen előnyöket és kedvezményeket szereznek a minősített vállalkozások. A beszélgetés során a pályázati támogatásokra helyeződött a hangsúly. Innen nem sikerült tovább lépni, pedig adózási és közbeszerzési kedvezmények vagy a forráshoz jutás megkönnyítése is szerepelhetnek a kívánatos intézkedések között. Arra egyelőre nem kaptunk választ, hogy milyen módon ösztönözné a tv stratégia a piac és pénzpiac szereplőit arra, hogy a társadalmi vállalkozások több beszállítói és finanszírozási lehetőséghez jussanak.

Arról megoszlottak a vélemények, hogy ki lehetne a tv stratégia gazdája az államigazgatásban. A TVMK szorgalmazza, hogy ez egy olyan szereplő legyen, aki képes koordinálni a szaktárcákat és azok kapcsolódó stratégiáit. A szakértő és a TVMK képviselője fontosnak tartja a társadalmi vállalkozások vállalkozásként kezelését, és ennek megfelelően a vállalkozói szektort érintő intézkedések és kedvezmények rájuk való kiterjesztését is. Ebben a nemzetgazdasági minisztérium is partnernek ajánlkozott.

A kerekasztal résztvevői egyetértettek abban, hogy szükséges folytatni a stratégiáról szóló egyeztetést az érdekelt felek (társadalmi vállalkozások) bevonásával, és ehhez megfelelő fórumot, gazdát és forrást kell biztosítani.